De afvalcontainer van de dirk

Door verleemen op vrijdag 07 juni 2013 23:19 - Reacties (32)
Categorie: -, Views: 3.668

Op zich zijn supermarkten behoorlijk efficient, er zit dan ook een goeie logistiek achter. Maar vooral bij de wat grotere supermarkten valt het niet te vermijden dat er soms een overschot aan artikelen is omdat het die dag wat minder verkocht en de dag dr na staat de volle vrachtwagen weer voor de deur. ja en wat doe je dan? Terugsturen naar de fabrikant? Welnee, dat gaat gewoon de container in. En zo kan t voorkomen dat er teglijkertijd iets voor geld in de bakken ligt, en gratis bij t afval.
Dus als je je afvraagt hoe ik aan al die dingen kom...



De waarheid gebied me te zeggen dat sinds ik een wat stabieler inkomen heb ik nauwelijk meer op strooptocht ga en dat er ook dagen zijn dat er niks in zit. Maar mijn huisgenoot is dr ondertussen verslaafd aan. De laaste keer dat ik koffie heb gekocht, of hondevoer, of suiker of wasmiddel kan ik me eigenlijk niet meer zo goed herrinneren. Van de week lagen er 5 flessen wijn in...en niet eens over de datum of zo..

Er worden heel vaak dingen weggegooid omdat de fabrikant bv vergeten is de inhoud op de verpakking te drukken, op zo'n dag kan plots de hele container afgeladen zijn met monatoetjes. ( en dan bedoel ik 300 monabakken die niet over de datum zijn dus:)
In de tijd dat ik nog in kraakpanden woonde hebben we een keer 22 kilo leerdammer in van die pakjes van 6 plakjes uit gehaald ( dr lag nog veel meer in ) maar die tijden zijn heelaas voorbij. Tegenwoordig wordt in die gevallen opgehaald door een bedrijf dat er varkensvoer van maakt. Wat ze dr nu in gooien is meer van het dr zitten zes pakken koffie in een doos en eentje is lek. maar dus ook gewoon dat de vrachtwagen langs was geweest en dr waren nog 3 dozen met bapaobroodjes over ( ingevroren en wel.)

Het is een sport:)

Dat was natuurlijk wel een exceptionele met al die schoenen.
Om de zoveel tijd doe ik een containerupdate. Deze is van dindag 22 januari, dit is wat er gemiddeld in zit. Heb je een beeld.

Volgende: De Mini Pinscher Stratocaster 06-'13 De Mini Pinscher Stratocaster
Volgende: Koelspray 06-'13 Koelspray

Reacties


Door Tweakers user Weezer-DC, vrijdag 07 juni 2013 23:40

Skippen heet dat :P


Door Tweakers user Koffie, zaterdag 08 juni 2013 08:10

Het is een sport:
Nee, het is diefstal.

Door Tweakers user GoVegan, zaterdag 08 juni 2013 09:08

goede eindproducten weggooien dat is diefstal van grondstoffen.

Door Tweakers user sypie, zaterdag 08 juni 2013 09:22

Nee, het is reduceren van de afvalstroom, afvaltoerisme dus.

Door Tweakers user woekele, zaterdag 08 juni 2013 10:40

En zogauw je dit soort dingen publiek maakt, gaan straks dus teveel mensen de containers raiden, er een zooitje van maken, lawaaioverlast, etc. En dan gaat Dirk voortaan met hekken en sloten werken. Jammer.

[Reactie gewijzigd op zaterdag 08 juni 2013 10:42]


Door Tweakers user koeny 3, zaterdag 08 juni 2013 10:50

Het verbaasd me dat ze nog niet met sloten werken. Bij alle andere supermarkten doen ze dat wel, voorzover ik weet. Maar ach, dan kun je het combineren met een mooie oefening lockpicking :P

Door Tweakers user verleemen, zaterdag 08 juni 2013 11:04

woekele schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 10:40:
En zogauw je dit soort dingen publiek maakt, gaan straks dus teveel mensen de containers raiden, er een zooitje van maken, lawaaioverlast, etc. En dan gaat Dirk voortaan met hekken en sloten werken. Jammer.
Dat valt wel mee. Het skippen van containers is al een paar keer op tv geweest, net nog een belgisch filmpje gezien op youtube. ( dat is trouwens ook een van de redenen waarom ik besloten heb t te laten zien, dat er dus wel al wat van anderen over op tv geweest is)

Zelfs als er na een jaar 20.000 mensen dit topic kijken is dat een druppel op de gloeiende plaat in verglijk met het aantal nederlanders. Ik heb in de laaste 5 jaar wel 2 miljoen vieuws met al mn filmpjes en kanalen bijelkaar gehad, ben 2 x bij powned en 1 keer bij BNN op tv geweest, maar ondanks dat ben ik nog maar 4 keer op straat herkent ( op de dutch youtube gathering manifestaties uitgezonderd dan) daarom kan ik ook nog steeds bv filmpjes mekaen met een konijn in de dirk.

Het is dus redelijk veilig.

[Reactie gewijzigd op zaterdag 08 juni 2013 11:09]


Door Tweakers user verleemen, zaterdag 08 juni 2013 11:11

koeny 3 schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 10:50:
Het verbaasd me dat ze nog niet met sloten werken. Bij alle andere supermarkten doen ze dat wel, voorzover ik weet. Maar ach, dan kun je het combineren met een mooie oefening lockpicking :P
Dat doen ze wel. Maar ze zijn dr laks in...meestal zijn er van die golven dat iedereen uit de container snoept. Soms zie je mensen met best dure autos stoppen om ff 20 zakken aardappelen in t laden en dat soort ongein. Als dr een slot op zit dan zit ie juist vol met hele dure zooi zoals olijven met feta in olie.. Dat ze dr ook gebruiksgoederen in gooien is iets van de laaste tijd.

T valt me op dat nog niemand wat over de overproductie in ons land heeft gehad. Het feit dat wij er van de week een radiografisch bestuurbare mercedes uit die container hebben gehaald die er alleen in lag omdat de doos was uitgescheurd wil nogal wat zeggen. Het is allemaal overschotsspul, de magazijnen puilen uit. Voor elke nederlander staan er 5 iphones klaar, maar we hebben dr allemaal al eentje en nu weten ze zich geen raad met t overschot. Er komt een dag dat je geld toekrijgt als je 20 kilo iphone 3gsjes van ze afneemt:)

[Reactie gewijzigd op zaterdag 08 juni 2013 11:32]


Door Tweakers user sypie, zaterdag 08 juni 2013 14:17

verleemen schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 11:11:
[...]
Voor elke nederlander staan er 5 iphones klaar, maar we hebben dr allemaal al eentje en nu weten ze zich geen raad met t overschot. Er komt een dag dat je geld toekrijgt als je 20 kilo iphone 3gsjes van ze afneemt:)
Nee en nee dank je. Wil niet, hoeft niet, nu niet nooit niet (weer).

Ik neem liever een AH-prepaid toestelletje dan een iPhone. De ellende die ik destijds met mijn 3G heb gehad heeft het verprutst voor mij.

Door Tweakers user Weezer-DC, zaterdag 08 juni 2013 15:34

Nou ex kraker, heb onder andere in 2 oude politiebureau gewoond !
En zodoende wel eens mee geweest met vrienden maar heb er nooit een sport van gemaakt :P

Ook als kraker werkte ik en had een auto enzo, dus om dan 20 euro boodschappen te skippen in een uurtje.. vond het idee van zonde als het vernietigt word de beste en daarom ook wel eens mee geweest

Door Tweakers user Blokker_1999, zaterdag 08 juni 2013 16:56

sypie schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 09:22:
[...]
Nee, het is reduceren van de afvalstroom, afvaltoerisme dus.
Het is wel degelijk diefstal en kan zo ook bestraft worden. Je neemt iets weg dat niet uw eigendom is. Of het nu in de vuilbak ligt of nog op het winkelschap staat maakt geen verschil in deze.

Producten worden trouwens niet weggegooid omdat er een nieuwe lading is, wel omdat regelgeving dit voorschrijft. Bijvoorbeeld omdat het product in de buurt van of over de "vervaldatum" zit. Voor sommige producten speelt deze datum geen grote rol, voor andere producten (zuivelproducten bijvoorbeeld) is die datum al een stuk belangrijker. Ook kan het zijn dat producten op een foutieve wijze bewaard zijn geweest (bijvoorbeeld te lang zonder koeling na een stroomstoring).

Dat personeel laks omspringt met het weggooien van producten betekend ook nog niet dat winkels dat graag doen. Die producten zijn aangrekocht en hebben geld gekost. Om dan terug te komen op punt 1: diefstal. Moet jij als handelaar het dan normaal vinden dat wetgeving je verplicht van iets weg te gooien en dat anderen het dan uit je vuilbak komen halen?

Door Tweakers user supreme tweaker, zaterdag 08 juni 2013 17:56

Blokker_1999 schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 16:56:
[...]
Het is wel degelijk diefstal en kan zo ook bestraft worden. Je neemt iets weg dat niet uw eigendom is. Of het nu in de vuilbak ligt of nog op het winkelschap staat maakt geen verschil in deze.

Producten worden trouwens niet weggegooid omdat er een nieuwe lading is, wel omdat regelgeving dit voorschrijft. Bijvoorbeeld omdat het product in de buurt van of over de "vervaldatum" zit. Voor sommige producten speelt deze datum geen grote rol, voor andere producten (zuivelproducten bijvoorbeeld) is die datum al een stuk belangrijker. Ook kan het zijn dat producten op een foutieve wijze bewaard zijn geweest (bijvoorbeeld te lang zonder koeling na een stroomstoring).

Dat personeel laks omspringt met het weggooien van producten betekend ook nog niet dat winkels dat graag doen. Die producten zijn aangrekocht en hebben geld gekost. Om dan terug te komen op punt 1: diefstal. Moet jij als handelaar het dan normaal vinden dat wetgeving je verplicht van iets weg te gooien en dat anderen het dan uit je vuilbak komen halen?
Als ex-Dirk medewerker kan ik dit beamen, er wordt juist heel streng gekeken naar afschrijvingen en het weggooien van artikelen. Er blijven mijns insziens juist teveel slechte producten in het schap liggen! 5 flessen wijn zullen wel weggegooid worden, als een van de 6 flessen kapot gegaan is tijdens transport. Er wordt niet geriskeerd dat er nog een glassplinter op een fles blijft plakken, of uberhaupt labels doorweekt raken door de wijn.

Het is belangrijk dat een supermarkt de kwaliteit van zijn producten goed bewaakt en dat heeft nou eenmaal als consequentie dat er best wel grensgevallen in de prullenbak belanden. Aan de andere kant, zou jij een rol beschuit willen kopen dat nog maar 3 weken goed is? Of een pak vla dat morgen over datum is?

Het is eigenlijk ook de bedoeling dat zoveel mogelijk prullebakken gewoon binnen in het laaddock blijven staan of s'avonds binnen worden gezet, maar dat is niet bij elk filiaal mogelijk/praktisch.

Dat de blogger gebruik maakt hiervan, is feitelijk gezien diefstal maar ik kan er niet echt wakker van liggen. Wel vind ik het triest dat mensen dumpster-diven, die het gewoon kunnen betalen. Je stoot het brood uit de mond bij de eerlijke winkelier.

Door Tweakers user GoVegan, zaterdag 08 juni 2013 18:25

supreme tweaker schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 17:56:
[...] Aan de andere kant, zou jij een rol beschuit willen kopen dat nog maar 3 weken goed is? Of een pak vla dat morgen over datum is?
wel als er een 50% sticker op zit.
iets wat super markten de laatste tijd veel vaker doen.

Door Tweakers user verleemen, zaterdag 08 juni 2013 18:55

Blokker_1999 schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 16:56:
[...]
Het is wel degelijk diefstal en kan zo ook bestraft worden. Je neemt iets weg dat niet uw eigendom is. Of het nu in de vuilbak ligt of nog op het winkelschap staat maakt geen verschil in deze.

Producten worden trouwens niet weggegooid omdat er een nieuwe lading is, wel omdat regelgeving dit voorschrijft. Bijvoorbeeld omdat het product in de buurt van of over de "vervaldatum" zit. Voor sommige producten speelt deze datum geen grote rol, voor andere producten (zuivelproducten bijvoorbeeld) is die datum al een stuk belangrijker. Ook kan het zijn dat producten op een foutieve wijze bewaard zijn geweest (bijvoorbeeld te lang zonder koeling na een stroomstoring).

Dat personeel laks omspringt met het weggooien van producten betekend ook nog niet dat winkels dat graag doen. Die producten zijn aangrekocht en hebben geld gekost. Om dan terug te komen op punt 1: diefstal. Moet jij als handelaar het dan normaal vinden dat wetgeving je verplicht van iets weg te gooien en dat anderen het dan uit je vuilbak komen halen?
Maar van wie steel je dan? Niet van de supermarkt, want die heeft zich er net van ontdaan. In de tijd dat ik nog kraakte en geen inkomen had kwamen we er bijna dagelijks, en dan wilden de supermarktmedewerkers ons wel eens betrappen. Dan gingen ze wel stoer lopen doen maar ze hebben ons nooit echt weggestuurt. Ook de politie doet niks. Als je al een boete kon krijgen dan omdat je overlast bezorgde, maar daar waren we altijd heel netjes in, we lieten geen troep achter. Ik ben dr dus nooit door in de problemen gekomen.
Wel heb ik geleefd als een god in frankrijk, we haalden er gewoon niks uit dat goedkoper was dan 3 euro ( afgezien van brood) maaf alleen de duurdere roomboter, president brie, de olijven met feta, leerdammer, croisantjes en de mona volle roomkwark. Het fijne van mijn wijk vroeger was dat hier voornamelijk de laag opgeleiden en laagbetaalden woonden. Dus die artikelen die goedkoop waren verkochten wel, het waren juist de luxe producten waar de dirk een overschot aan had. In de winter als t vroor haalden we dr zelfs vlees uit, rollades, biefstuk per kilo, dat soort dingen. In de 4 jaar dat ik zo leefde is er nog nooit iemand van onze groep ziek geworden door t eten uit de container. Natuurlijk krijg je een beetje een radar voor wat je beter kunt laten liggen..

Die tijden zijn trouwens niet meer, misschien ook omdat de wijk flink schoongeveegd is en er steeds meer 2 verdieneners hier naartoe komen omdat er in amsterdam west geen huis meer te krijgen is. Noord begint heel langsaam op een juppenwijk te lijken dus ja die luxe artikelen worden ook steeds beter verkocht nu.

[Reactie gewijzigd op zaterdag 08 juni 2013 19:00]


Door Tweakers user verleemen, zaterdag 08 juni 2013 19:11

supreme tweaker schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 17:56:
[...]


Als ex-Dirk medewerker kan ik dit beamen, er wordt juist heel streng gekeken naar afschrijvingen en het weggooien van artikelen. Er blijven mijns insziens juist teveel slechte producten in het schap liggen! 5 flessen wijn zullen wel weggegooid worden, als een van de 6 flessen kapot gegaan is tijdens transport. Er wordt niet geriskeerd dat er nog een glassplinter op een fles blijft plakken, of uberhaupt labels doorweekt raken door de wijn.

Het is belangrijk dat een supermarkt de kwaliteit van zijn producten goed bewaakt en dat heeft nou eenmaal als consequentie dat er best wel grensgevallen in de prullenbak belanden. Aan de andere kant, zou jij een rol beschuit willen kopen dat nog maar 3 weken goed is? Of een pak vla dat morgen over datum is?

Het is eigenlijk ook de bedoeling dat zoveel mogelijk prullebakken gewoon binnen in het laaddock blijven staan of s'avonds binnen worden gezet, maar dat is niet bij elk filiaal mogelijk/praktisch.

Dat de blogger gebruik maakt hiervan, is feitelijk gezien diefstal maar ik kan er niet echt wakker van liggen. Wel vind ik het triest dat mensen dumpster-diven, die het gewoon kunnen betalen. Je stoot het brood uit de mond bij de eerlijke winkelier.
Het gaat natuurlijk niet specifiek over de dirk. Het gebeurt bij alle supermarkten waar de containers niet op een gesloten binnenplaats kunnen staan. ik deed t inderdaad omdat ik gewoon een tijd geen inkomen had. Het is behoorlijk moeilijk om werk te vinden als je nergens officieelingeschreven staan, en het is ook heel moeilijk om je ergens officieel in e schrijven als je geen werk hebt) Maar nu ik in een wat betere situatie zit met een stabiel i komen en een eigen huurhuisje doe ik dat alleen nog maar heel incidenteel, bv omdat t een leuk filmpje wordt of in die hele zeldzame gevallen dat iets doms heb gedaan en niet met mn geld uitkom.
Alles gratis uit de container halen heeft een nadeel. Je gaat ook meer eten, en das nou juist iets wat ik niet kan hebben, ik moet afvallen, en laten ze de container nou voornamelijk vullen met zaken als appeltaart en gevulde koeken en de mona roomjochurt.
Alhoewel. Laatst zaten dr ook allemaal dozen met pickwick vruchtenthee en zakken rietsuiker in.

[Reactie gewijzigd op zaterdag 08 juni 2013 19:14]


Door Tweakers user Felyrion, zondag 09 juni 2013 02:38

verleemen schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 18:55:
[...]

Maar van wie steel je dan? Niet van de supermarkt, want die heeft zich er net van ontdaan.
Zo simpel is het natuurlijk niet. Als jij dingen meeneemt die je nodig hebt voor levensonderhoud, zou je die anders ergens gekocht hebben. Nu doe je dat niet. Je kost de winkeliers (indirect) dus wel geld.

Overigens vind ik het prima en zie ik er het sport aspect ook wel in. Ik zie ook met lede ogen dat af en toe dingen weggegooid worden die nog prima zijn.

Door Tweakers user GoVegan, zondag 09 juni 2013 08:57

Felyrion schreef op zondag 09 juni 2013 @ 02:38:
[...]


Zo simpel is het natuurlijk niet. Als jij dingen meeneemt die je nodig hebt voor levensonderhoud, zou je die anders ergens gekocht hebben. Nu doe je dat niet. Je kost de winkeliers (indirect) dus wel geld.
anders gezien haal je er ook vaak luxere producten uit, die je normaal niet zou kopen.
Op deze manier kom je hier toch mee in aanmerking en de kans is groot dat je deze later bij een winkelbezoek toch in je winkelmandje gooit. (ja spreek uit ervaring)

Door Tweakers user Koffie, zondag 09 juni 2013 09:29

verleemen schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 18:55:
[...]


Maar van wie steel je dan? Niet van de supermarkt, want die heeft zich er net van ontdaan.
Ben je nu naÔef, dom of ben je je eigen straatje recht aan het praten :?
JIJ betreed een terrein welke niet van jouw is (soms zelfs met een slot afgesloten) om daar spullen van een ander te pakken. Dat is braak zonder schade. En als je het meeneemt ook nog eens diefstal.
Of die nu in een doos, een plastic bak of een afvalcontainer zitten maakt niets uit. Je eigent spullen toe die niet van jouw zijn.

Door Tweakers user MicGlou, zondag 09 juni 2013 11:42

Koffie schreef op zondag 09 juni 2013 @ 09:29:
[...]

Ben je nu naÔef, dom of ben je je eigen straatje recht aan het praten :?
JIJ betreed een terrein welke niet van jouw is (soms zelfs met een slot afgesloten) om daar spullen van een ander te pakken. Dat is braak zonder schade. En als je het meeneemt ook nog eens diefstal.
Of die nu in een doos, een plastic bak of een afvalcontainer zitten maakt niets uit. Je eigent spullen toe die niet van jouw zijn.
Jij spreekt puur uit je gevoel... maar als het afval op een vrij toegankelijke plaats is 'opgeslagen' dan is het geen braak en zeker geen diefstal. Uiteraard wordt het strafbaar zodra je er een slot voor moet kraken, maar daar heeft men het volgens mij niet over. BW5 Art.5:18... zoek het maar op.

[Reactie gewijzigd op zondag 09 juni 2013 16:41]


Door Tweakers user Me_Giant, zondag 09 juni 2013 20:14

Als je het nou gewoon in de winkel koopt, dan hoeven ze het de volgende keer niet weg te gooien. Je zit nogal te parasiteren zo.

[Reactie gewijzigd op zondag 09 juni 2013 20:15]


Door Tweakers user Jeroenneman, zondag 09 juni 2013 21:19

Yep, het komt inderdaad regelmatig voor dat prima producten de afvoer in gaan omdat er iets mis is met de verpakking, niet het product.

Jammer, maar waar: Gemiddeld wordt er in een supermarkt soms wel 5000euro aan afschrijvingen gedaan! 8)7

Door Tweakers user Rmg, zondag 09 juni 2013 22:18

Jeroenneman schreef op zondag 09 juni 2013 @ 21:19:
Jammer, maar waar: Gemiddeld wordt er in een supermarkt soms wel 5000euro aan afschrijvingen gedaan! 8)7
5000 per wat. Uur? Dag? Week? Maand? Jaar? Decennium? Eeuw? lekker nietzeggend 'feitje'zo

Door Tweakers user pcprutser, zondag 09 juni 2013 22:36

Bij de horecagroothandel waar ik werk verdwijnen er ook veel spullen in de perscontainer. Soms niet omdat het niet meer goed is, maar omdat wij (als filiaal zijnde) het niet verkocht krijgen en de leverancier het simpelweg niet terug wil nemen.
Wij gooien het vervolgens weg en de leverancier vergoed de 'schade'.

Door Tweakers user Remz, zondag 09 juni 2013 23:09

Rmg schreef op zondag 09 juni 2013 @ 22:18:
[...]


5000 per wat. Uur? Dag? Week? Maand? Jaar? Decennium? Eeuw? lekker nietzeggend 'feitje'zo
Ligt natuurlijk aan hoe groot zo'n supermarkt is. Maar per week een paar duizend euro is makkelijk te behalen.

Door Tweakers user Tyrian, maandag 10 juni 2013 09:57

Prima dat je dit doet. Een mooi statement tegen verspilling en ik vind het goed om te zien dat de grondstoffen zo toch niet verloren gaan.

Door Tweakers user D422, maandag 10 juni 2013 11:23

Even ter duidelijkheid: De spullen die door een supermarkt worden weggegooid, zijn afgeschreven. Je steelt dus niet van de supermarkt. Maar het kan wel zo zijn dat de supermarkt een overeenkomst heeft getekend met de beheerder van de containers (RD4 of van Gansewinkel o.i.d). Op het moment dat de producten in de vuilnisbak verdwijnen worden deze dan eigendom van de afvalverwerker. Dus officieel gezien kan het in sommige gevallen wel diefstal zijn,

Bij de lokale C1000 wordt 75% van de derving weggegeven aan het consuminderhuis, zodat daklozen er van kunnen eten.

Door Tweakers user Durazno, maandag 10 juni 2013 21:57

Dit is eigenlijk diefstal, niet direct, maar indirect. Inderdaad het zijn producten die bedoeld zijn om vernietigt te worden. Maar vervolgens koop jij minder/geen eten meer, omdat je alles uit de vuilnisbak haalt. Daarom is het dus indirect diefstal, omdat de supermarkt daardoor een stuk omzet misloopt. Hoewel het dus de bedoeling is dat die producten uit de roulatie worden genomen.
Ik probeer overigens niet de moraalridder uit te hangen, zelf at ik ook vrolijk mee van de afgeschreven spullen, omdat de verpakking bijvoorbeeld per ongeluk open was gesneden. Toch kan ik me redelijk vinden in deze redenatie van mijn werkgever.

[Reactie gewijzigd op maandag 10 juni 2013 21:59]


Door Tweakers user verleemen, dinsdag 11 juni 2013 01:22

Durazno schreef op maandag 10 juni 2013 @ 21:57:
Dit is eigenlijk diefstal, niet direct, maar indirect. Inderdaad het zijn producten die bedoeld zijn om vernietigt te worden. Maar vervolgens koop jij minder/geen eten meer, omdat je alles uit de vuilnisbak haalt. Daarom is het dus indirect diefstal, omdat de supermarkt daardoor een stuk omzet misloopt. Hoewel het dus de bedoeling is dat die producten uit de roulatie worden genomen.
Ik probeer overigens niet de moraalridder uit te hangen, zelf at ik ook vrolijk mee van de afgeschreven spullen, omdat de verpakking bijvoorbeeld per ongeluk open was gesneden. Toch kan ik me redelijk vinden in deze redenatie van mijn werkgever.
Het gros van de producten die ik uit de container haal zijn van het type dat ik normaal nooit koop. Gewoon omdat ze te ver van mijn bed zijn of simpelweg omdat ze te duur zijn. Je zou kunnen zeggen dat containerskippen mijn wereld heeft verbreedt. Ik koop alleen douwe egberts roodmerk. Als er geen container was geweest was ik er waarschijnlijk nooit achter gekomen hoe de douwe egberts arome select of de pickwick delicious spices nou eigenlijk smaken. Het enige wat er kan gebeuren is dat ik er achterkom dat die aroma select wel erg lekker is en ik t in t vervolg zal kopen. Maar normaal 4 euro meer uit geven voor een product waarvan ik niet eens weet of ik t lust is mij iets te veel van t goede.

Maar zelfs de producten die ik duidelijk wel lust eet en drink ik alleen maar omdat ik t gratis kan krijgen. Dus op t moment dat er geen wiki aardbei in de container ligt stap ik doodleuk weer terug naar de aardbeienlimonadesiroop, deels omdat t goedkoper is, maar ook omdat ik t onzin vind om 1,2 literlimonade apart in zes pakjes te verpakken met elk een afzonderlijk rietje er bij. 95% van de energie en materiaal voor de productie van dit product is de verpakking, 2 liter van dat spul later is een volle vuilniszak van mijn pedaalemmer. Als ik dat zelf zou kopen zou ik me niet gemakkelijk tegenover t milieu voelen, maar nu t in de container ligt is het kwaad toch al geschied, en door het te nemen motiveer ik geen fabriekant er nog meer van te produceren en teglijk zorg ik er voor dat al die verkwisting toch nog een zinvol doel heeft.

[Reactie gewijzigd op dinsdag 11 juni 2013 01:26]


Door Tweakers user lj_tree, woensdag 12 juni 2013 08:48

Ik vind t redelijk triest dat je voor die paar euro's door afvalbakken bij de supermarkt gaat vissen. maar ieder zijn eigen ding. Wat ik wel DIEP DIEP triest vindt (en ja ik ga hier flink wat hippies tegen het verkeerde been stoten) is kraken! Ik weet het, volgens de nederlandse wet mag een pand wat een jaar leeg staat gekraakt worden! Neemt niet weg dat je me je goede fatsoen een hut van iemand anders (of het nu een persoon of bedrijf is) gebruikt zonder daar toestemming voor te hebben! Diep triest en zwaar kansloos! Zou graag meedoen met een knokploegje om wat van die pandjes leeg te meppen.

Door Tweakers user verleemen, woensdag 12 juni 2013 12:59

lj_tree schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 08:48:
Ik vind t redelijk triest dat je voor die paar euro's door afvalbakken bij de supermarkt gaat vissen. maar ieder zijn eigen ding. Wat ik wel DIEP DIEP triest vindt (en ja ik ga hier flink wat hippies tegen het verkeerde been stoten) is kraken! Ik weet het, volgens de nederlandse wet mag een pand wat een jaar leeg staat gekraakt worden! Neemt niet weg dat je me je goede fatsoen een hut van iemand anders (of het nu een persoon of bedrijf is) gebruikt zonder daar toestemming voor te hebben! Diep triest en zwaar kansloos! Zou graag meedoen met een knokploegje om wat van die pandjes leeg te meppen.
Zoals je het zelf al stelt heeft het niks met geitewollensokken hippys te maken. Er zij gewoon veel woningzoekenden tegenover mensen die de beschikbare huizen opkopen en leeg laten staan om ze meer waard te laten worden. Uiteindelijk komt het er gewoon op neer wie hier de sterkste partij is. De antifada heeft gewoon een groter leger dan de neo's, ze zij beter georganiseert en een stuk bloeddorstiger als er gevochten moet worden.

Er is een tijd geweest dat ik voor de angstwekkende keuze stond voor de neo's te kiezen en dus in hartje winter op straat kon slapen, of voor de paramilitaire antifada die mij zou steunen in de inname van een dak boven mijn hoofd.

Dat wil niet zeggen dat ik t met alles wat de kraakbeweging wil ook gelijk eens ben. De harde kern is dermate paranoia dat ze overal fashisten zien, met dat soort acties als het opblazen van liften in spanje (een paar jaar geleden hebben er nog leden van de pkk in het amsterdamse kraakhoofdkwartier ondergedoken gezeten) of de brandstichtingen van tankstations) maar als je door je officiele verhuurder op straat wordt gezet omdat men wil gaan renoveren dan is er gewoon weg niet de luxe om de weg van de brave burger te kiezen.

De moraal van het verhaal, ik ben een van de 400 krakers die rond 2005 3 flatgebouwen met 144 appartementen op het javaplein in amsterdam heeft "bezet".
De rechtmatige huisjesmelkers konden het eerste half jaar geen knokploeg organiseren om al die polen met hun fietskettingen te lijf te gaan. En dus hadden wij de macht.
En dat is de enige reden waarom ik gekraakt heb.

Rechten en wetten zijn papieren afspraken, dat is allemaal relatief. Uiteindelijk maakt t niet uit of je burger, politieagent of staatshoofd bent. Waar t om gaat is aan welke kant je van het pistool staat en wie de loop op zijn kop heeft. Kijk maar naar de geschiedenis.

Ondertussen woon ik al weer 5 jaar braaf officieel in een huurhuisje, zoals t hoort...

[Reactie gewijzigd op woensdag 12 juni 2013 13:13]


Door marcio, donderdag 13 juni 2013 04:24

Goed bezig zo zie je maar weer hoe het systeem werkt. daarom is er onder andere nu een Crisis. het stopt simpel weg een keer. dood zonde dat ze dit weg gooien. en maar net doen of we ze in de rest van de wereld nie kunnen helpe? van de gekke want dat zijn leugens geld er heen strooien etc wrkt niet mensen kracht wel. en dan heb ik het nog niet eens over de voedsel banken die er steeds meer komen waarom brengen ze dit er niet heen het gebeurd overal dagelijks. dus zwaarterecht dat je dit doet klasse.

Reageren is niet meer mogelijk